مهندسی کشاورزی - زراعت

آموزش و ترویج تولیدات کشاورزی

مهندسی کشاورزی - زراعت

آموزش و ترویج تولیدات کشاورزی

یونجه

امروزه تولید غذا به عنوان اصلی ترین مسئله در جهان مطرح بوده و در این میان تولید علوفه و دامپروری جایگاه ویژه ای می یابد. یونجه یا طلای سبز با نام علمی Medicago sativa و نام انگلیسی Alfalfa مهمترین گیاه علوفه ای دنیا و اولین گیاه علوفه ای اهلی شده است که بشر اولیه آنرا به عنوان تغذیه دام تشخیص داده است. مبدا اصلی یونجه خاور نزدیک و آسیای مرگزی بوده و ناحه مرکزی ایران منشا جغرافیایی یونجه است. یونجه در بین گیاهان علوفه ای به علت کیفیت خوب، خوشخوراکی و دارا بودن ذخائر غذایی، از جمله مواد معدنی مانند کلسیم و مواد پروتئینی اهمیت خاصی پیدا کرده است به طوری که یونجه بیش از ۲ تن پروتئین در هکتار در سال را تولید می نماید. یونجه با تثبیت ازت خاک بر حاصلخیزی خاک می افزاید و عمری بین ۴ تا ۲۰ سال دارد که معمولا عمر مفید آن ۷ سال است. در مقابل تغییرات محیط حساس بوده و قادر است ۵۰ تا ۶۰ درجه زیر صفر و ۵۰ درجه بالای صفر را تحمل نماید.
●یونجه هایی که امروزه کشت می شوند به ۴ گروه تعلق دارند:
۱ - گروه یونجه های معمولی جنس Medicago sativa دارای گل های بنفش رنگ هستند و بطور زیادی کشت می شوند.
۲ - گروه یونجه های ترکستان که همان یونجه های معمولی هستند ولی مرکز پیدایش آنها آسیای مرکزی هستند. در این گروه رشد مجدد خیلی کم است.
۳ - گروه یونجه های الوان جنس Medicago media هستند. این گروه بر خلاف گروه اول دارای گلهای الوان هستند. کاشت این گروه اگر به منظور تولید بذر باشد عملکرد بذری پائینی دارند.
۴ - گروه نان هاردی که این گروه دارای رشد عمودی زیادی هستند. خواب زمستانی در آنها خیلی کوتاه است و یا می توان گفت اصلا خواب زمستانی ندارد.
نظرات 5 + ارسال نظر
الیستین جمعه 2 آذر‌ماه سال 1386 ساعت 01:34 http://www.torpaqlar.blogspot.com

سلام
وبلاگ بسیار جالبی دارید
به وبلاگ من هم سر بزنید در مورد خاکشناسی است
در صورت تمایل با هم تبادل لینک داشته باشیم
من منتظر شما هستم
خداحافظ

منابع کارشناسی ارشد حشره شناسی سه‌شنبه 13 آذر‌ماه سال 1386 ساعت 16:08 http://www.ppcd.blogfa.com


سلام
برای آگاهی از منابع ارشد حشره و خرید آنها همچنین مرکز خرید سی دی های آموزشی حشره شناسی از این وبلاگ دیدن کنید

محمد ترکمان جمعه 7 اسفند‌ماه سال 1388 ساعت 23:04 http://torkaman22.blogfa.com

سلام به من هم سری بزنید
کارشناس ارشد زراعت هستم

ریحانه یکشنبه 8 فروردین‌ماه سال 1389 ساعت 11:23 http://www.23096129.blogfa.com

سلام خسته نباشید وب خیلی خوبی دارین
من دانشجوی زراعت و اصلاح نباتات هستم از وبتون خیلی استفاده کردم اگر میشه به بنده یه کمکی بکنید خیلی خوشحال میشم
دربارهای یکی از گیاهان دارویی یه متن انگلیسی میخواستم برای ترجمه نمیدونم از کجا باید پیدا کنم اگه میشه راهنماییم
کنید تجربه ای شما از من بیشتره

شقایق دوشنبه 2 مرداد‌ماه سال 1391 ساعت 20:20

سلام من دانشجوی رشته کشاورزی هستم سوالی داشتم برای یه زمین یک هکتاری که۴۵۰ نهال درخت میوه کاشته شده ابیاری قطره ای با یک تانکر ۸۰۰۰ لیتری جواب میده و میزان ابیاری قطره ای باید چقدر باشه مرسی

برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد