مهندسی کشاورزی - زراعت

آموزش و ترویج تولیدات کشاورزی

مهندسی کشاورزی - زراعت

آموزش و ترویج تولیدات کشاورزی

زیرام

زنگ دی متیل دی تیوکاربامات
پودر سفیدی است که در آب کم حل می شود و در شرایط عادی انبار با ثبات است . در مجاورت اسیدها تجزیه می شود . آهن و مس را کمی می خورد و نباید در ظرف مسی یا آهنی بسته بندی شود . برای سمپاشها چون به نسبت 3 ـ 2 درهزار مصرف می شود، خطری ندارد .

موارد استعمال
سمی است پیشگیری کننده که بجز سفیدکها و سیاهکهای غلات، علیه سایر امراض قارچی موثر است و معمولا بر ضد بیماریهای زیر بکار می رود :
ـ بیماری گوجه فرنگی و سیب زمینی، مخصوصا Alternaria به نسبت 5/2ـ 2 درهزار
ـ بیماری لکه خاکستری برگ چغندرCercospora beticol به نسبت 5/1ـ1 درهزار
ـ انواع سفیدکهای دروغیPlasmoporaوPeronosport به نسبت 5/1ـ1 درهزار
ـ پیچیدگی و تورم برگ هلو ودراز شدن میوه آلوTaphrina به نسبت 5/1ـ1 درهزار
ـ لکه سیاه سیب و گلابی، بشرط آنکه درخت در برابر روی حساس نباشد
به نسبت 5/1ـ1 درهزار
ـ بیماری غربالی درختان میوه هسته دار ( Coryneum) به نسبت 5/1ـ1 درهزار
ـ انواع زنگها ( Puccinia , Uromyces ) به نسبت 2 درهزار
زیرام را برای ضدعفونی خاک خزانه و گلدان و بعنوان ضدعفونی کننده بذر ( بجز در مورد سیاهکهای غلات ) نیز میتوان بکار برد . روی محتوی در زیرام از راه شاخ و برگ جذب نبات می شود، و از این رو برای جبران کمبود روی مورد استعمال دارد . کمبود روی در مرکبات نواحی کرمان یا بلوچستان، فارس و خوزستان باعث زرد شدن برگها می شود . همچنین در بادام زمینی در بعضی نقاط باعث کوچ ماندن برگها می گردد . محلول پاشی در مواقعیکه نبات در حال فعالیت حیاتی شدید باشد، اثر خوبی دارد . زیرام را بصورت پودر 10%‌ ـ 8% علیه بعضی امراض به نسبت 40 ـ 30 کیلو در هکتار مصرف می کنند . در محلول پاشی از آن به نسبت 5/2 ـ 1 در هزار استفاده می شود . در سمپاشیهای قبل از گل 250 ـ 150 گرم و در سمپاشیهای بعد از گل 150 ـ 100 گرم در صد لیتر بکار می رود . زیرام دارای خاصیت چسبندگی است و روی نباتات پوشش نازک قابل ارتجاعی درست می کند، اغلب اوقات لازم می شود که به محلول سمی مقداری مویان اضافه کنند ( 100 ـ 25 گرم در صد لیتر تریتون) . زیرام را به صورت گرد یا محلول در موقعی که گیاهان گل دارند نیز میتوان بکار برد، و هیچ ضرری ایجاد نمی کند .
سازگاری
زیرام با ترکیبات مسی و گوگردی و اکثر حشره کشها قابل اختلاط است . مخلوط آن با اکسی کلرور مس در بازارهای خارج وجود دارد . اختلاط آن با املاح جیوه و مواد قلیائی جایز نیست .
احتیاط
زیرام برای حیوانات خونگرم خطر زیادی ندارد . ( LD50 = 1400mg/Kg) . سمیت زیرام برای نباتات نیز ناچیز است و برای زنبور عسل بکلی بی خطر می باشد . زیرام مخاط را تحریک می کند و باید از تنفس آن خودداری نمود و اعضای آلوده را با آب فراوان شست .
1 2 3 4 5 6 7

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد